fredag 25 mars 2011

Fotokursen.

Nu måste jag ju berätta lite om fotokursen. Jag har gått två gången av sex. Den först gången upplevde jag att det var på en ganska lätt nivå, att jag redan visste allt som läraren gick igenom. Typ som bländare, slutartid och ISO. Men igår fick vi bland annat lära oss att koppla ihop alla dessa funktioner, så att det kan bli en så bra bild som möjligt. Och inte nog med det, sista kurstillfället ska vi åka till Botaniska trädgården i Göteborg och fota massor med blommor och växter! Dock klockan nio på morgonen, men det är ju å andra sidan då det kan bli finast ljus, om det är sol vill säga. Jag kan tyvärr inte berätta allt som vi får lära oss, är dessutom kass på att förklara i text. Så om ni vill ha några tips får vi ta det face to face.


Vi fick världens roligaste hemuppgift igår, att ta ett porträttfoto! - Fan vad kul!, tänkte jag. Vi fick massor med tips och riktlinjer om hur vi ska gå till väga när det gäller att ta ett så bra porträttfoto som möjligt. Innan man tar själva kortet måste man tänka på: ljuset, bakgrund, position och perspektiv o.s.v. Jag ska verkligen ta uppgiften på stort allvar och göra den så bra som det bara går, hoppas jag inte misslyckas totalt. Personen som ska sitta modell, är såklart Jonna! Hennes storesyrra går ju bild så hon har suttit modell tidigare, vilket alltid är ett plus, haha! Tack, himla gullit att hon ställer upp! Så nu ska jag googla, läsa och kolla i böcker efter porträttfoto, jag vill veta allt och lite till! Jag lovar när jag är nöjd och klar med bilden kommer den slängas upp här, var så säker!



Förresten, måste bara säga att första gången fick alla på kursen en fototidning (värde 80 spänn), där det står allt du vill veta om foto! Den måste jag bli bättre på att kolla i, man kan ju få värsta bästa tipsen!

Btw, idag är det tydligen våffeldagen! Någon som ska käka våfflor dagen till ära ?
Ha´re GÖTT!

2 kommentarer:

  1. Gud vad kul det låter!!! Du kommer definitivt få visa mig face to face ;) Du kommer ju bli helt sjukt duktig, med tanke på hur duktig du redan är, och hur mycket du kommer lära dig! :D

    Btw, jag och pappa ska försöka fixa kamera i helgen eller i veckan, så gissa om vi ska fota?! :D

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅÅHHHH Jag önskar att du kunde ha en liten kamera och mikrofon som filmade allt ni gjorde så jag kunde sitta här hemma och suga i mig all kunskap :) Jag skä käka våfflor i mängder imorn! :) MUMS!

    SvaraRadera

Spännande och se vad du kan ha på hjärtat!